Ontstaan van het specialisme
Zo’n 13 jaar geleden zijn wij gestart met het reviseren van de M32 versnellingsbakken. We deden onderzoek naar de oorzaak van de klachten, hoe we deze konden verhelpen en waar we ook garantie op konden geven. We gingen op zoek naar de beste kwaliteit van de benodigde onderdelen. Deze vonden we uiteindelijk bij een buitenlandse leverancier. We maakten een goede prijsafspraak met hen, zodat wij ook een interessant pakket aan konden bieden aan onze klant. Daarnaast ontwikkelde we zelf speciaal gereedschap om de lager revisie zo goed en snel mogelijk uit te kunnen voeren.

Deze versnellingsbakken zijn te vinden in diverse types van Opel en Alfa met een 6-bak. Uit alle hoeken van het land maar ook uit België en Duitsland wisten ze ons te vinden, waardoor we gemiddeld drie versnellingsbakken per week reviseerden. En dat maal dertien jaar, dat betekent heel wat Opel’s en Alfa's die we hebben mogen verwelkomen. Daarnaast krijg je ook snelheid in het uitvoeren van de werkzaamheden. En tijd is geld. Iedere klant wil de beste kwaliteit voor de laagste prijs, die we daardoor ook kunnen bieden.

Waarom een revisie
De meest voorkomende klachten zijn het geluid wat de versnellingsbak gaat maken. Het geluid is te omschrijven als gierend of zingend. De versnellingsbak is voorzien van 2 grote en 4 kleine lagers die helaas allemaal van lage kwaliteit zijn. Eén van hen begint geluid te veroorzaken en de rest volgt vaak spoedig. Welk lager als eerste geluid gaat maken en in welke versnelling je dat dan merkt is bij iedere auto verschillend. Deze klachten worden verholpen met onze lager revisie.

Als je daarmee door blijft rijden komt er slijpsel in de olie en dat komt weer overal in de versnellingsbak terecht, bijvoorbeeld tussen de tandwielen en de synschromeshen. Een trilling op de versnellingspook en slechter schakelen kunnen daar een gevolg van zijn. Als we de versnellingsbak hebben open gemaakt kunnen we zien welke delen er eventueel nog meer beschadigd zijn. Vervolgens bespreken we dit met de eigenaar en vragen om akkoord om deze delen ook te vervangen. Op tijd een lager revisie uit laten voeren bespaart dus kosten!

Wat we doen
We maken als eerste vooraf een proefrit om te ervaren wat de klachten bij deze auto precies zijn. Deze eerste stap is meteen erg belangrijk. Een goede diagnose is namelijk van groot belang, aangezien niet alle mankementen in de versnellingsbak met het blote oog te zien zijn. Zo weten we waar we extra op moeten letten en aandacht aan moeten besteden tijdens de revisie.

De versnellingsbak wordt na demontage open gemaakt en compleet gereinigd met behulp van de speciale wasmachine (zie ook foto’s). Daarnaast vervangen we de 6 hoofdlagers (de veroorzakers), de aandrijfas- en priseaskeerringen, stellen de lagerspanning opnieuw af (shimmen) en voeren een modificatie uit in de pan (extra oliesmering). Als extraatje bieden we de versnellingsbak ook nog iets meer smering en vullen de versnellingsbakolie met 0.5 liter meer. Na montage maken we een proefrit om te constateren dat alle problemen zijn verholpen. Daarna zorgen we voor een 3D uitlijning van de auto. Dit is nodig omdat het subframe/ophanging is gedemonteerd. Als alles succesvol is afgerond bellen we de eigenaar op zodat de auto opgehaald kan worden. Maar dat is nog niet het einde van het verhaal..

Meekijken
Als een auto bij ons komt voor een revisie maken we altijd foto’s en filmpjes, de ene klant vind dat interessanter dan de andere. Dus als er gevraagd wordt naar meer dan doen we dat met plezier. Een aantal van deze foto’s zijn hier te zien (de plaatsing in deze groep is overigens vooraf besproken met de klant). Daarnaast bieden we de mogelijkheid om alle vervangen onderdelen te bekijken en indien gewenst mee te nemen. Bij het ophalen van de auto geeft onze technisch specialist nogmaals een uitleg wat er te zien is en wat hij daar aan heeft gedaan.

Garantie
We geven 12 maanden garantie op alle reparaties die wij uitgevoerd hebben. Mocht er onverhoopt iets zijn met de auto (ook buiten de garantietermijn), wij zoeken altijd naar de juiste oplossing. Dit blijkt wel uit de vele mooie reacties die we hebben gekregen, de teller staat op dit moment op 843. De één kort en bondig, de ander uitgebreid verwoord en uit alle kanten van het land. We ontmoeten vele liefhebbers en dat maakt het vak prachtig. Met iedere recensie zijn wij blij en deze verschijnen állemaal op onze website (in tegenstelling tot wat sommige denken kunnen wij geen recensies
verwijderen).

Tarieven
Klik hier voor meer informatie over de tarieven.

Foto’s
1. Gedemonteerde M32 versnellingsbak
2. Pan gedemonteerd, kapotte lagers te zien
3 + 4. Alle onderdelen van assen gedemonteerd voor controle en reiniging
5. Differentieel gedemonteerd voor controle en reiniging
6. Reiniging in de speciale wasmachine
7. Lagerschalen pan geshimt en gemonteerd
8. Lagerschalen voorste deel geshimt en gemonteerd
9 + 10 + 11. Assen en lagers gemonteerd
12. Klaar voor montage
13. 3D uitlijnen